Hållbarhets­ledning

”Hållbarhet är vårt trumfkort” är ett av huvud­temana i vår strategi och har varit det under lång tid även i tidigare strategier. Vi betraktar hållbar­heten ur ett brett perspektiv och den är en fast del av konkurrens­utsättningen, arbetet under avtals­perioden och rapport­eringen. Vår egen verksamhet är också hållbar, även om företagets ringa storlek och verksamhetens karaktär gör att påverkan är relativt liten. Kärnan i Hansels genomslags­kraft utgörs av de gemensamma upphandlingar som företaget konkurrens­utsätter och upprätt­håller för aktörerna inom Finlands offentliga sektor.

Vi genomför upphandlingar enligt standardiserade processer. I förhands­utredningen inför varje gemensam upphandling genomför vi en risk­analys, segmentering och hållbarhets­analys och kategoriserar upphandlingen utifrån perspektiven beredskap, data­skydd och informations­säkerhet. Under avtals­perioden fokuserar vi på att övervaka överens­stämmelse med kraven i enlighet med avtals­villkoren. Risk­nivån och kraven i upphandlingen varierar och därför varierar också den kontroll­mekanism som väljs beroende på föremålet för upphandlingen. I sin enklaste form kan det innebära dialog och en eventuell själv­utvärdering av avtals­leverantören och en granskning av dokumentationen medan det i sin tyngsta form kan innebära att en tredje oberoende part genomför en hållbarhets­revision.

Kärnan i hållbarhets­arbetet bildar hållbarhets­gruppen, en matris­organisation bestående av nio personer. Gruppens ordförande är ekonomi­chefen som ansvarar för hållbarheten i lednings­gruppen. Hållbarhets­gruppens uppgift är att utveckla hållbarhets­relaterade processer, följa utvecklingen av lagstift­ningen, utbilda personalen och informera om hållbarhets­frågor. Hansels styrelse får en status­rapport om hållbar­heten vid varje styrelse­möte som en del av verkställande direktörens genomgång.

”Hållbarhets­gruppens uppgift är att utveckla hållbarhets­relaterade processer.”

Under 2024 höll hållbarhets­gruppen regel­bundna möten varannan vecka, utom under semester­perioder. Gruppen arbetade aktivt med intressent­grupper både nationellt och internationellt och höll inlägg om hållbarhets­frågor vid olika evenemang. Under hösten 2024 ordnade hållbarhets­teamet fyra hållbarhets­utbildningar för företagets medarbetare på olika teman:

  • Hållbarheten i gemensamma upphandlingar och hållbar­heten i systemen
  • Utvärdering av genomslags­kraften och hållbar­heten i kund­specifika upphandlingar
  • Hansels resa från GRI till ESRS
  • Ledning av hållbara upphandlingar

CSRD ändrar rapporteringen

Direktivet om hållbarhets­rapportering kommer också att förändra hållbarhets­rapporteringen hos Hansel trots att vi inte omfattas av obligatorisk rapportering på grund av företagets ringa storlek. Under 2024 har vi fördjupat oss i innehållet i CSRD och börjat genomföra en dualitet­analys i enlighet med europeiska standarder (ESRS). Vi planerar att rapportera enligt ESRS från och med 2025. Många av Hansels avtals­leverantörer är skyldiga att gå över till rapportering enligt ESRS redan från och med 2024 och en del av våra kunder håller också på att övergå till ESRS-rapportering.

Under hösten 2024 införde vi det nya systemet och ordnade 11 DMA-workshops. Redan från början stannade vi upp ett ögonblick för att reflektera över Hansels värdekedja och konstaterade att vi för tydlighetens skull ska se på saker och ting ur både Hansels egen verksamhets och de gemensamma upphand­lingarnas perspektiv. Arbetet fortsätter under 2025.

Hållbarhets­koder per kategori

Kategori Gemen­samma upp­hand­lingar 2024, M€ Miljö­märkning, M€ Märkning för social håll­bar­het, M€ Märkning för ekonomisk håll­bar­het, M€ Miljö­märkning, % Märkning för social håll­bar­het, % Märkning för social håll­bar­het, %
Märkning för ekonomisk hållbarhet, % 217 21 0 216 10 0 100
Programvara 206 3 0 206 2 0 100
Energi 184 166 5 184 90 3 100
Ekonomi- och finansierings­tjänster 162 123 0 162 76 0 100
HR- och hälsovårds­tjänster 152 1 10 152 1 7 100
Fordons- och logistik­tjänster 151 138 66 151 91 44 100
ICT-utrustning 132 128 128 132 97 97 100
Livsmedels- och restaurang­tjänster 127 127 123 127 100 97 100
Möbler och kontors­tjänster 97 91 33 97 94 33 100
Rese- och mötes­tjänster 80 54 78 80 68 98 100
Renhållnings­tjänster och material 67 67 42 67 100 63 100
Datorsals­tjänster och utrustning 52 8 0 52 16 0 100
Datakommunikation 51 0 6 51 0 11 100
Säkerhets­teknik och säkerhets­tjänster 39 36 0 39 92 0 100
Sammanlagt 1 718 964 491 1 717 56 29 100

Utsläpp från Hansels egen verksamhet

Utsläppen från Hansels egen verksamhet har beräknats enligt GHG-protokollet och med samma avgränsningar från 2020 och framåt. Scope 1- och Scope 2-utsläppen i Hansel var noll. Ökningen av utsläpp i Scope 3 drevs av utbytet av datorer och skärmar under 2024. Utsläppen från affärsresor och avfalls­hantering har minskat.

2024 2023 2022 2021 2020 Förändring-% (jfr. 2023)
Totala utsläpp (exkl. Hilma),
(Scope 1–3), tCO2-ekv*
840 (87) 661 (74) 480 (55) 535 (62) 657 (76) 27
Totala utsläpp (inkl. Hilma),
(Scope 1–3), tCO2-ekv*
982 (102) 865 (97) 591 (68) 651 (76) 767 (89) 14
Scope 1,
tCO2-ekv
0 0 0 0 0 0
Scope 2,
tCO2-ekv
0 0 0 65 54 0
Scope 3 (exkl.bok­föringen/En­vi­ma­t­da­ta),
tCO2-ekv
200 70 43 37 170 183
Scope 3 (pl. Hilma),
tCO2-ekv
840 661 480 471 603 27
Scope 3 (inkl. Hilma),
tCO2-ekv
982 865 591 587 713 14
Utsläpp per person, tCO2-ekv/person (årsverken) (inkl. bok­föring/
En­vi­mat­data)
6,4 5,4 4,0 4,6 5,9 19
Utsläpp per anställd, tCO2-ekv/person (årsverken) (exkl. bokföring/
En­vi­ma­t­­data)
1,5 0,6 0,4 0,9 2,0 150
*Inom parentes anges antalet genomsnittliga finländare vars årliga utsläpp motsvarar de totala utsläppen.

Utsläpp från Hansels gemensamma upphandlingar

Utsläppen från gemensamma upphandlingar baseras på koefficienter som beskriver de genom­snittliga utsläppen för varje produkt- och tjänstegrupp och som tagits fram av sakkunniga vid Finlands miljöcentral. Koefficienterna upp­daterades 2023 i samarbete med Finlands miljöcentral och kopplades till rapporterings­data för gemensam upphandling. Utsläpps­siffrorna innehåller en hel del osäkerhet eftersom koefficienterna är beräknade medel­värden. Även indikativa utsläpps­beräkningar för upphandlingar är emellertid ett värdefullt verktyg för att åtgärder för att minska utsläppen ska kunna riktas på ett förnuftigt sätt. En del av Hansels avtals­leverantörer gör noggranna utsläpps­beräkningar och ger också informationen till sina kunder. Hansel samlar åtminstone inte för tillfället in den här datan centralt utan använder de tidigare nämnda koefficienterna för sin egen beräkning.

Kategori Gemen­samma upp­hand­lingar 2024, tusen € Gemen­sam upp­hand­ling 2024, CO2-ekv, tusen kg Gemen­samma upp­hand­lingar 2023, tusen € Gemen­sam upp­hand­ling 2023, CO2-ekv, tusen kg Gemen­sam upp­hand­ling, CO2-ekv kg, % förändring (jfr. 2023) Gemen­sam upp­hand­ling, €, förändring i % (jfr. 2023)
Fordons- och logistik­tjänster 151 318 37 796 104 882 27 075 40 44
Sakkunnig­tjänster 216 591 32 035 198 369 29 357 9 9
Livsmedels- och restaurang­tjänster 127 404 139 904 107 638 156 478 -11 18
Energi 183 505 283 355 206 725 319 633 -11 -11
HR- och hälsovårds­tjänster 152 351 33 140 145 180 30 810 8 5
IT-utrustning 132 330 51 513 146 653 57 548 -10 -10
Möbler- och kontors­tjänster 97 095 24 396 108 888 27 255 -10 -11
Datorsals­tjänster och utrustning 52 209 10 140 44 237 9 909 2 18
Rese- och mötes­tjänster 80 028 44 057 78 550 44 080 0 2
Program­vara 205 973 28 807 187 456 26 165 10 10
Renhållnings­tjänster och material 66 574 20 667 65 847 20 488 1 1
Ekonomi- och finansierings­tjänster 162 291 28 471 102 250 18 261 56 59
Data­kommunikation 50 834 11 149 59 172 12 234 -9 -14
Säkerhets­teknik och säkerhets­tjänster 39 311 5 916 36 820 6 106 -3 7
Sammanlagt 1 717 815 751 346 1 592 670 785 398 -4 8

 

År 2024 ökade eurobeloppet för försäljning genom gemensam upphandling jämfört med 2023 men samtidigt minskade de beräknade utsläppen från gemensam upphandling. Det här beror på att upphand­lingarna 2024 var mer inriktade på produkter och tjänster med lägre utsläpp än under föregående år.

Hansels hållbarhets­rapportering

Resultatet av hållbarhets­­arbetet presenteras i en hållbarhets­­rapport som publiceras årligen på finska, svenska och engelska och som ingår i års­berättelsen. För hållbarhets­­rapport­eringens del innehåller rapporten nyckeltal för 2024 samt händelser och prestationer av intresse inom hållbarhets­­området. Hållbarhets­­rapporten för 2023 års evenemang publicerades den 25 mars 2023. Rapportens struktur bygger på den internationellt accepterade GRI-standarden. Nu används 2021 års standard.

Rapporten innehåller en tabell som visar rapportens innehåll, kombinerat med väsent­lighets­­teman, de GRI-standarder som tillämpas och var i rapport­­avsnittet frågor om det aktuella temat tas fram. Om uppgifter inte finns till­­gängliga anges det i tabellen med en motivering. En del av informationen ingår i bokslutet.

Rapporten har samman­ställts av Hansels kommunikation i samarbete med reklam­byrån SST. Den planeras av hela hållbarhets­­gruppen och godkänns av lednings­­gruppen. Hållbarhets­­rapporten lämnas också till styrelsen för kännedom.

Foto: Mika Pakarinen, Lasse Lecklin, Akindof, Jetro Stavén och Hansels kommunikation. På fotografierna i års­berättelsen ses Hansels sak­kunniga och kunder som intervjuats för artiklarna.

För mer information:
Johanna Kaalikoski
kommunikationschef
johanna.kaalikoski@hansel.fi
tfn 029 444 4289

Hansels hållbarhets­rapport kan läsas på adressen arsberattelse2024.hansel.fi (på finska på adressen vuosikertomus2024.hansel.fi och på engelska på adressen annualreport2024.hansel.fi). Hållbarhets­redovisningen publiceras för elfte gången endast som webb­version och den har verifierats av revisions­samfundet KPMG Oy Ab.

Skriva ut

Intressant för dig

Väsentlighets­bedömning

Hansels väsentlighetsbedömning uppdaterades senast i slutet av 2023.

Läs artikeln

Modellen för genomslags­bedömning fungerar

Modellen för genomslagsbedömning har visat sig fungera väl och har kompletterats med en tredje fas.

Läs artikeln

Manual för kvalitets­säkring av hållbarheten färdig­ställdes

På uppdrag av finansministeriet tog vi fram en nationell manual för kvalitetssäkring av hållbarheten för offentliga upphandlingsenheter.

Läs artikeln