Mot en utmärkt service­upplevelse

Hos Hansel följer vi regelbundet upp kundernas och leverantörernas nöjdhet. Varje år i januari genomför vi en förfrågan om kund- och leverantörs­nöjdheten. Tidigare genomfördes förfrågan om leverantörs­nöjdheten vartannat år men 2023 beslutade vi att båda under­sökningarna ska genomföras med samma intervaller.

Kundernas respons på vårt arbete förbättrades ytterligare. Aspekterna av vårt arbete som kunderna värderade högst var, liksom under tidigare år, våra kunskaper om upphandlings­lagstiftningen och konkurrens­utsättning, vår service­attityd och våra kontakt­personers insatser. Även av våra avtals­leverantörer fick ännu bättre respons än tidigare. Enligt leverantörerna var våra främsta styrkor vår kunskap om upphandlings­lagstiftningen och konkurrens­utsättning och kontakt­personernas insatser.

Kunderna är nöjda med Hansels tjänster

Resultatet av kundnöjdhets­under­sökningen 2024 diskuterades i lednings­gruppen och på ett infomöte för personalen. Resultaten använder vi för att ta fram utvecklings­åtgärder. Den över­gripande kundnöjdheten på 4,24 var bättre än föregående år (2023: 4,19), trots förändringarna i den globala situationen och besparings­kraven inom den offentliga förvaltningen som också påverkade Hansels verksamhet. Kriget i Ukraina och sanktionerna fortsatte att påverka Hansels verksamhet.

 

Kundnöjdhet 4,24.

 

Fysiska möten ansikte mot ansikte och evenemang i kundarbetet har ökat men det ordnas naturligtvis fort­farande många online-möten och webb­seminarier. Hansels styrkor i kundnöjdhets­enkäten var liksom föregående år kunskapen om upphandlings­lagstiftning och konkurrens­utsättning, service­attityden och kontakt­personernas insatser.

”De högsta betygen fick kunskapen om upphandlings­lagstiftning och konkurrens­utsättning och vår service­attityd.”

Precis som året innan identifierade kunderna behovet av att förstå kundbehoven och fördelarna med och funktionaliteten i gemensamma upphandlingar som förbättrings­områden. Inom bägge områden kan vi emellertid se en förbättring jämfört med året innan.

Totalt besvarades kundenkäten av 478 (2023: 466) kunder som under året hade skött ärenden med Hansel.

  • Det genomsnittliga betyget var 4,24 (2023: 4,19)
  • Helhetsbetyget 3,50 eller bättre gavs av 89 procent (2023: 90 %)
  • Helhetsbetyget 2,99 eller sämre gavs av 4 procent (2023: 5 %)

En del av Hansel-medarbetarnas resultatarvode är bundet vid kundresponsen som lämnas.

Samarbetet med avtals­leverantörerna löper smidigt

Det genomsnittliga betyget för 2024 års undersökning av leverantörs­nöjdheten var 4,12. Det var det bästa betyg vi har fått av leverantörerna under tiden 2014–2024 när vi har mätt leverantörernas nöjdhet. Enkäten besvarades av 159 kontakt­personer som utsetts hos leverantörs­bolagen och som hade haft kontakt med Hansel under det senaste året.

 

Leverantörsnöjdhet 4,12.

 

I undersökningen tillfrågades leverantörerna om hur nöjda de var med sex frågor:

  • kunskapen om upphandlings­lagstiftning och konkurrens­utsättning
  • smidigheten i konkurrens­utsättnings­processen
  • likvärdigheten i Hansels verksamhet
  • information om gemensamma upphandlings­arrangemang och konkurrens­utsättning
  • avtals­kontakt­personens insatser
  • kunskapen om föremålet för upphandlingen (produkter och tjänster).

Enligt leverantörerna var våra främsta styrkor kunskapen om upphandlings­lagstiftning och konkurrens­utsättning 4,32 (2023: 4,31) och avtals­kontakt­personernas insatser som fick betyget 4,29 (2023: 4,35). Toppbetyget fem gavs av 48 procent respektive 58 procent av respondenterna.

Baserat på resultaten anses det viktigast att vi utvecklar konkurrens­utsättnings­processen. Den här delfaktorn gav våra avtals­leverantörer betyget 3,89 (2023: 3,64). Betyget var emellertid klart bättre än året innan.

  • Det genomsnittliga betyget var 4,12 (2023: 4,06).
  • Ett helhetsbetyg på 3,50 eller bättre gavs av 82,8 procent (2023: 81,6 %).
  • Ett helhetsbetyg på 2,99 eller sämre gavs av 6,4 procent (2023: 5,9 %).

Resultatet av undersökningen av leverantörs­nöjdheten 2024 diskuterades i lednings­gruppen, med kategori­cheferna och på ett infomöte för personalen. Resultaten användes i handlings­planen för utveckling av leverantörs­samarbetet 2025 som togs fram tillsammans med kategori­chefer och andra medarbetare. Kategori­chefernas resultatarvode är delvis kopplat till leverantörernas respons.

Vi siktar på en utmärkt digital service­upplevelse

Hansel.fi är en kanal som ständigt utvecklas för våra kunder och avtals­leverantörer. I vår webbtjänst kan kunderna till exempel gå med i en gemensam upphandling, skapa minitävlingar, följa upp hur upphandlingen fortskrider eller få tillgång till gemensamma upphandlings­dokument. Våra avtals­leverantörer har också tillgång till ett brett utbud av hjälp­material och ett antal tjänster som förenklar förfarandena. Hansels digitala tjänster har vuxit betydligt under de senaste åren. Vårt mål är att se till att de även i fort­sättningen är så enkla och smidiga att anlita som möjligt.

”Vi strävar efter att säkerställa att våra kunder och leverantörer upplever att de i alla gränssnitt kan sköta sina ärenden med oss på ett smidigt sätt.”

I enlighet med vår strategi vill vi erbjda den bästa digitala service­upplevelsen i branschen. År 2024 startade vi ett projekt i vars första fas vi fokuserar på att bestämma vad en utmärkt digital service­upplevelse innebär i praktiken för oss och våra intressent­grupper. Projektet omfattar intervjuer med kunder och avtals­leverantörer samt interna under­sökningar för att kartlägga nuläget och sätta en målbild.

I projektets kommande skeden fokuserar vi på konkreta åtgärder och indikatorer för att övervaka våra framsteg mot de mål vi har satt upp. Vi ska också börja kartlägga viktiga kund- och leverantörs­vägar för att bättre kunna utveckla våra tjänster och tillgodose våra intressent­gruppers behov.

Projektet utgör en viktig del av vår strategi och med dess stöd vill vi säker­ställa att kunderna och avtals­leverantörerna upplever att ärende­hanteringen med oss löper smidigt i alla gränssnitt.

Skriva ut

Intressant för dig

Verkställande direktörens översikt

De stora besparingarna inom den offentliga förvaltningen 2024 återspeglades också i upphandlingsverksamheten.

Läs artikeln

Live- och online-evenemang

Evenemangen som vi ordnar har traditionellt varit populära bland våra intressentgrupper.

Läs artikeln

Digitala tjänster utvecklades för att hjälpa kunderna

Under 2024 styrdes utvecklingen av våra digitala tjänster av tre huvudteman:

Läs artikeln