Företagets tjänster
Gemensamma upphandlingar
Vid utgången av 2024 hade vi 75 ramavtal, 57 dynamiska upphandlingssystem och 27 småupphandlingstjänster (i slutet av 2023: 74 ramavtal, 52 dynamiska upphandlingssystem och 25 småupphandlingstjänster). Antalet avtalsleverantörer uppgick i slutet av året till 1 030 (1 007 i slutet av 2023).
Hansels största gemensamma upphandlingshelhet 2024 gällde Microsofts tjänster för distribution av användarlicenser för totalt 196 miljoner euro (2023: 178 miljoner euro). Den näst största helheten var IT-konsulttjänster med 163 miljoner euro (2023: 150 miljoner euro) och på tredje plats kom Leasing av utrustning med ett värde på 123 miljoner euro (2023: 78 miljoner euro).
Hansel utökade utbudet av gemensamma upphandlingar till området för social- och hälsovård under 2024. I höstas startade ett dynamiskt upphandlingssystem för sjukvårdsmateriel och utrustning som Försörjningsberedskapscentralen anlitade för att upphandla sin beredskapsreserv rescEU som finansieras av EU. I december inleddes den första gemensamma upphandlingen av sociala- och hälsovårdstjänster för boendetjänster för personer med funktionsnedsättning. Under våren 2025 genomförs de första upphandlingarna via gemensam upphandling.
De största statliga kunderna i euro räknat var Försvarsmakten, Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori och Senatskoncernen. De största kommunala kunderna var Istekki Oy, DigiHelsinki Oy och Vanda stad. Av högskolekunderna var det Helsingfors universitet, högskolestiftelsen Aalto och Östra Finlands universitet som mest utnyttjade företagets avtal. Av välfärdsområdena var det välfärdsområdena i Mellersta Finland, Lappland och Mellersta Nyland som använde sig mest av gemensam upphandling.
Statens elupphandling är centraliserad genom ett ramavtal med Hansel och innebär att elpriset säkras med råvaruderivat i enlighet med statens elsäkringsstrategi. Hansel ansvarar för förvaltningen av portföljen och är motpart i derivatkontrakt för sina kunders räkning. Derivathandeln är en genomgångspost för Hansel, det vill säga att alla relaterade kostnader och intäkter överförs till kunderna i Hansels portfölj (mer information i bilagan 5.2).
Konkurrensutsatta upphandlingstjänster
Försäljningen av anbudstjänster 2024 uppgick till 2,5 miljoner euro (2023: 2,6 miljoner euro). Antalet anbudsprojekt för fakturering var 2024 175 (2023: 205). Utarbetandet av kundspecifika anbud av den största storleken sprids vanligtvis över flera år. Den genomsnittliga kundnöjdheten per projekt för upphandlingstjänster i undersökningarna 2024 var 4,64 på en skala från 1 till 5 (året innan 4,66).
Anbudstjänster erbjöds särskilt för digitaliseringsprojekt, olika upphandlingar av utrustning och upphandling av tjänster inom olika sektorer. Under 2024 fastställdes i 44 upphandlingsprojekt effektmål tillsammans med kunderna och 42 projekt var föremål för en slutlig konsekvensbedömning. Målen som sätts upp för effektiviteten i ett anbudsprojekt är vanligtvis relaterade till kvalitetsförbättring.
Utvecklingstjänster för upphandling
Faktureringen för utvecklingstjänster inom upphandling uppgick till 504 tusen euro (2023: 517 tusen euro). Utvecklingsuppdragen handlade ofta om upphandlingsstyrning och organisation, analys av nyckeltal och nuläge, planering, avtalshantering, utveckling av leverantörssamarbete och hållbarhet. Kundnöjdheten med upphandlingsverksamhetens utvecklingstjänster var 4,58 på en skala från 1 till 5 (året innan 4,60).
Enheten deltog i KEINO-nätverket för hållbar och innovativ offentlig upphandling, projektet avslutades 2024. År 2024 redovisades totalt 53 tusen euro (2023: 247 tusen euro) av relaterade intäkter i Hansels övriga rörelseintäkter.