Företagets tjänster

Gemensamma upphandlingar

Vid utgången av 2024 hade vi 75 ramavtal, 57 dynamiska upphandlings­system och 27 småupphandlings­tjänster (i slutet av 2023: 74 ramavtal, 52 dynamiska upphandlings­system och 25 småupphandlings­tjänster). Antalet avtals­leverantörer uppgick i slutet av året till 1 030 (1 007 i slutet av 2023).

Hansels största gemensamma upphandlings­helhet 2024 gällde Microsofts tjänster för distribution av användar­licenser för totalt 196 miljoner euro (2023: 178 miljoner euro). Den näst största helheten var IT-konsult­tjänster med 163 miljoner euro (2023: 150 miljoner euro) och på tredje plats kom Leasing av utrustning med ett värde på 123 miljoner euro (2023: 78 miljoner euro).

Hansel utökade utbudet av gemensamma upphandlingar till området för social- och hälsovård under 2024. I höstas startade ett dynamiskt upphandlings­system för sjukvårds­materiel och utrustning som Försörjnings­beredskaps­centralen anlitade för att upphandla sin beredskaps­reserv rescEU som finansieras av EU. I december inleddes den första gemensamma upphandlingen av sociala- och hälsovårds­tjänster för boende­tjänster för personer med funktions­nedsättning. Under våren 2025 genomförs de första upphandlingarna via gemensam upphandling.

De största statliga kunderna i euro räknat var Försvarsmakten, Statens center för informations- och kommunikations­teknik Valtori och Senats­koncernen. De största kommunala kunderna var Istekki Oy, DigiHelsinki Oy och Vanda stad. Av högskolekunderna var det Helsingfors universitet, högskolestiftelsen Aalto och Östra Finlands universitet som mest utnyttjade företagets avtal. Av välfärds­områdena var det välfärds­områdena i Mellersta Finland, Lappland och Mellersta Nyland som använde sig mest av gemensam upphandling.

Statens elupphandling är centraliserad genom ett ramavtal med Hansel och innebär att elpriset säkras med råvaruderivat i enlighet med statens elsäkrings­strategi. Hansel ansvarar för förvaltningen av portföljen och är motpart i derivat­kontrakt för sina kunders räkning. Derivat­handeln är en genom­gångspost för Hansel, det vill säga att alla relaterade kostnader och intäkter överförs till kunderna i Hansels portfölj (mer information i bilagan 5.2).

Konkurrens­utsatta upphandlings­tjänster

Försäljningen av anbuds­tjänster 2024 uppgick till 2,5 miljoner euro (2023: 2,6 miljoner euro). Antalet anbuds­projekt för fakturering var 2024 175 (2023: 205). Utarbetandet av kund­specifika anbud av den största storleken sprids vanligtvis över flera år. Den genomsnittliga kund­nöjdheten per projekt för upphandlings­tjänster i under­sökningarna 2024 var 4,64 på en skala från 1 till 5 (året innan 4,66).

Anbudstjänster erbjöds särskilt för digitaliserings­projekt, olika upphandlingar av utrustning och upphandling av tjänster inom olika sektorer. Under 2024 fastställdes i 44 upphandlings­projekt effektmål tillsammans med kunderna och 42 projekt var föremål för en slutlig konsekvens­bedömning. Målen som sätts upp för effektiviteten i ett anbuds­projekt är vanligtvis relaterade till kvalitets­förbättring.

Utvecklingstjänster för upphandling

Faktureringen för utvecklings­tjänster inom upphandling uppgick till 504 tusen euro (2023: 517 tusen euro). Utvecklings­uppdragen handlade ofta om upphandlings­styrning och organisation, analys av nyckeltal och nuläge, planering, avtals­hantering, utveckling av leverantörs­samarbete och hållbarhet. Kund­nöjdheten med upphandlings­verksamhetens utvecklings­tjänster var 4,58 på en skala från 1 till 5 (året innan 4,60).

Enheten deltog i KEINO-nätverket för hållbar och innovativ offentlig upphandling, projektet avslutades 2024. År 2024 redovisades totalt 53 tusen euro (2023: 247 tusen euro) av relaterade intäkter i Hansels övriga rörelse­intäkter.

Skriva ut