Översikt över evenemangen 2024

2024 var det andra året som tillväxt­strategin verkställdes. Målet för gemensam upphandling i tillväxt­strategin höjdes under året för perioden 2023–2028 till en miljard euro i stället för den tidigare tillväxten på en halv miljard euro.

Strategin bygger på mervärdet som kunden får. Hansels vision är att vara kundens primära upphandlings­partner och har som uppgift att öka produktiviteten genom upphandlingar som påverkar den offentliga sektorn i Finland. Hansel bedriver en etisk och effektiv verksamhet och erbjuder sina kunder en utmärkt service­upplevelse. Hållbarhets­arbetet kommer även i fortsättningen att vara vår styrka och det är något som Hansel ständigt strävar efter att förbättra. Bolagets medarbetare är de bästa inom offentlig upphandling och de värdesätter sitt arbete och varandra. Hansels arbets­kultur uppmuntrar till kontinuerligt lärande, gemenskap och god teamkänsla.

Den förändrade geopolitiska situationen och tidigare pandemin gjorde att beredskaps­frågorna blev allt viktigare. Hansel är involverad i beredskaps­projekt inom den offentliga förvaltningen genom finans­ministeriet. Hansel säkerställer kontinuiteten i sin egen verksamhet i händelse av störningar och tar hand om beredskaps­frågor för gemensam upphandling i samarbete med kunder och avtals­leverantörer.

2024 var ett intensivt år med många evenemang, både live och på linjerna. Totalt deltog 6 000 kunder och leverantörer i de olika evenemangen. Hansel ordnade sammanlagt 65 evenemang och deltog i fem evenemang som ordnades av andra på mäss­avdelningen. Fyra av de egna evenemangen var kund­webbseminarier, fyra var informationsmöten för avtals­leverantörer och 57 var informations­möten om gemensam upphandling. Webbseminarierna för kunder behandlade bland annat stöd för avtals­perioder, stöd för minikonkurrens­utsättningar, analys av upphandlings­indikatorer och hållbar livsmedels­upphandling. Efter ett uppehåll på några år ordnades Kontorslokal­dagen som ett hybrid­evenemang. Informations­mötena för leverantörer behandlade eKuitti, avtals­leverantörernas vanliga frågor, ABC för avtals­leverantörer och tillhandahållande av dynamiska upphandlings­system för minikonkurrrens­utsättningar. Kundforumet sammanträdde tre gånger och behandlade AI i offentlig upphandling, Hankinta-pulssi som ett rapporterings­verktyg, data­insamling och analys i upphandlingens livscykel.

Hos Hansel följer vi regelbundet upp kundernas och leverantörernas nöjdhet. Under­sökningarna som gällde 2024 genomfördes i januari 2025. Medelbetyget för kund­nöjdhets­undersökningen på skalan 1–5 var 4,24 (föregående år 4,19), medan medelbetyget i undersökningen av leverantörs­nöjdheten var 4,12 (föregående år 4,06). Stödenheten för gemensamma upphandlingar erbjuder tjänster i anslutning till Hansels 63 gemensamma upphandlingar, där kunden väljer leverantör utifrån en mini­konkurrens­utsättning. Kundernas betyg för uppdragen låg 2024 på 4,66 på skalan 1–5 (2023: 4,53).

Arbets- och näringsministeriet tillsatte våren 2024 en arbetsgrupp för att bereda ändringar i upphandlings­lagstiftningen. En betydande del hänförde sig till statsminister Petteri Orpos regeringsprogram. Hansel deltog i arbetsgruppen för upphandlingar som bestående sakkunnig. Arbetsgruppen för upphandlings­lagstiftning sammanträdde 14 gånger under 2024. Arbets­gruppens mandat löpte ut den 30.11.2024 och rapporten publicerades den 8.1.2025. I betänkandet föreslås ett antal ändringar i lagen om offentlig upphandling som kommer att påverka upphandlings­praxis. Exempel på det här är skyldigheten att dela upphandlingar som överskrider EU:s tröskelvärde och skyldigheten att avbryta ett upphandlings­förfarande om endast ett anbud lämnas. I upphandlings­lagen föreslås även nya skyldigheter gällande marknads­undersökningar, till exempel skyldigheten att genomföra en marknads­undersökning för upphandlingar som överstiger 10 miljoner euro. I upphandlings­lagen föreslås också begränsningar för tilldelning av avtal till enheter som är anknutna till upphandlande enheter. Förslagen skulle ha en betydande inverkan på gemensamma upphandlingar och Hansels kundkrets. De föreslagna bestämmelserna ökar skyldigheterna och rätten att överklaga i upphandlings­förfaranden. De föreslagna bestämmelserna om intressent­företag kommer sannolikt att ha en betydande inverkan på i synnerhet kommunala bolag roll och funktioner. Betänkandet som arbets­gruppen för upphandling tog fram skickades på remiss som avslutas i mars 2025.

Under 2024 har EU utarbetat ett antal EU-förordningar med specifika skyldigheter relaterade till hållbar upphandling. Exempel på det är förordningen om nettonollutsläpp (2024/1735/EU), förordningen om kritiska råvaror (1252/2024/EU) och förordningen om gränsvärden för tunga fordon (2024/1610/EU). Kommissionen har också inlett en undersökning av kinesiska medicintekniska produkter enligt förordningen om ömsesidighet vid offentlig upphandling (1031/2022/EU). Tillämpningen av förordningen om utländskt stöd som snedvrider den inre marknaden (2560/2022/EU) inleddes och Hansel lämnade in leverantörs­deklarationer till kommissionen i enlighet med förordningen för gemensamma upphandlingar av betydande värde som omfattas av förordningen.

Hansel deltog i de arbetsgrupper som tillsattes av finans­ministeriet för att reformera de allmänna avtals­villkoren för offentlig upphandling (JYSE) och de allmänna avtals­villkoren för IT-upphandling inom den offentliga förvaltningen (JIT).

Hansel är medlem i den av finans­ministeriet tillsatta samordnings­gruppen för upphandlingar, både som medlem och i sekretariatet. Arbets­gruppens mandatperiod var 1.1.2023–31.12.2024. Hansel deltog också i andra projekt under året, såsom finans­ministeriets och Kommun­förbundets gemensamma operativa program för verkningsfull offentlig upphandling och arbets- och närings­ministeriets kompetens­center för hållbar och innovativ offentlig upphandling (KEINO) som avslutades 2024. Hansel genomförde också en undersökning på uppdrag av finans­ministeriet om förbättrad produktivitet i den offentliga förvaltningens licensiering.

Hansel fortsatte att utveckla Hilma, kanalen för meddelanden om offentlig upphandling, på uppdrag av finans­ministeriet. Projektet finansieras av finans­ministeriet och faktureringen av projektet i övriga rörelse­intäkter uppgick till 1 211 tusen euro 2024 (2023: 1 692 tusen euro). Dessutom fullföljdes flera andra utvecklings­projekt i bolaget med målet att göra det lättare att anlita gemensamma upphandlingar, skapa en förstklassig digital service­upplevelse och öka den interna effektiviteten i enlighet med Hansels strategi. Bland de interna utvecklings­projekten var de viktigaste utvecklingen av webbplatser och uppbyggnaden av funktioner för minitävlingar samt förnyelsen av externa och interna rapporterings­tjänster.

Vid utgången av 2024 hade Hansel fyra överklaganden anhängiga i marknads­domstolen. Företaget hade inga pågående överklaganden hos Högsta förvaltnings­domstolen vid utgången av 2024. Vid årsslutet hade Hansel ett tvistemål anhängigt i tingsrätten. Marknads­domstolen meddelade Hansel två beslut om avslag av besvär under 2024. I fallet med upphandlingen av tall­lösningar gällde det fastställandet av föremålet för upphandlingen, tidsfristen för anbudet och en begäran om förtydligande från den vinnande anbuds­givaren. Marknads­domstolen konstaterade emellertid att upphandlingen hade genomförts i enlighet med lagen om offentlig upphandling. I januari 2025 överklagade ändrings­sökande marknads­domstolens beslut hos Högsta förvaltnings­domstolen. Högsta förvaltnings­domstolen avslog emellertid överklagandena i februari 2025. I februari 2025 fick Hansel också ett beslut från marknads­domstolen där överklagandet i ärendet om kontorsmaterial förföll på grund av att det återkallades.

Hansel bevakar den offentliga upphandlingen inom Europeiska unionen. Hansel är medlem i Europeiska gruppen av upphandlings­centraler (CPU). I gruppen ingår förutom Hansel ett stort antal europeiska upphandlings­centraler, till exempel danska SKI, svenska Kammarkollegiet och Adda, österrikiska BBG, italienska Consip och portugisiska ANCP.

Hansels compliancefunktion ansvarar för att affärs­principerna och de etiska riktlinjerna är uppdaterade, stöder personalen i etiska frågor, ordnar utbildningar och hanterar eventuell vissel­blåsning. Compliance­funktionen rapporterar årligen till bolagets styrelse.

Hållbar utveckling, miljöfaktorer och grå ekonomi

Hållbarhet, beredskap och bekämpning av den grå ekonomin har blivit allt viktigare frågor inom den offentliga upphandlingen. Hansel följer principerna för hållbarhet i sin verksamhet i enlighet med statsrådets riktlinjer. Hållbarhets­redovisningen är en etablerad del av bolagets årsredovisning och beskriver detaljerat hållbarhets­relaterade åtgärder. Som en del av hållbarhet­sarbetet ägnas särskild uppmärksamhet åt verksamhetens konkurrens­påverkan och marknadernas funktionssätt.

Väsentliga händelser efter räkenskaps­årets utgång

Det har inte skett några väsentliga förändringar i verksamheten efter räkenskaps­årets utgång.

Utsikter och mål för 2025

Bolaget fortsätter att verkställa strategin i enlighet med åtgärds­planen. Målet för strategi­perioden är att uppnå en betydande tillväxt inom gemensam upphandling.

Skriva ut