Verksamheten som enheten för gemen­samma upp­hand­lingar bedriver

2024 var ett bra år för Hansel: de gemensamma upphand­lingarna ökade med 125 miljoner euro till ett nytt rekord på 1,7 miljarder euro. Tillväxt­målet var ännu högre, men besparingarna inom den offentliga för­valtningen började synas i Hansels verksamhet i mitten av året. För­säljningen av sakkunnig­tjänster och bolagets resultat­utveckling var i linje med plan. I enlighet med strategin efter­strävas tillväxt framför allt inom kommuner och välfärds­områden, där tillväxt­potentialen är störst, men även inom statliga kund­relationer uppnådde vi en betydande tillväxt.

Uppgiften och rollen som enheten för gemensam upphandling har fastställs i lagstiftningen om offentlig upphandling och i lagen om Hansel. Företagets kunder är uppräknade i lagen om Hansel och omfattar ministerier och underordnade ämbetsverk, vissa andra statliga enheter, universitet och högskolor, Keva, kommuner, samkommuner, församlingar, välfärdsområden och upphandlande enheter som de kontrollerar. Hansel Oy har 72 025 aktier, av vilka 46 817 aktier (65 procent) ägs av finska staten och 25 208 aktier (35 procent) av Finlands Kommunförbund. Alla aktier är lika mycket värda. Hansel är enligt sin bolags­ordning ett icke-vinstdrivande företag.

Hansels mål är att konkurrens­utsätta och upprätt­hålla avtal om gemensam upphandling av tjänster och varor som ger betydande fördelar i form av pris, kvalitet och process­kostnads­besparingar. Hansel erbjuder också tjänster för konkurrens­utsättning och utveckling av upphand­lingar samt förvaltar och utvecklar informations­kanalen Hilma för offentliga upp­hand­lingar på uppdrag och med finansiering av finans­ministeriet.

Som en gemensam upphandlings­enhet främjar Hansel kvalitets­upphandling, lika­behandling av leverantörer och konkurrens genom att ordna konkurrens­utsättningar så att marknaden fungerar effektivt.

Hansel finansierar sin verksamhet genom en serviceavgift för gemensamma upphand­lingar som tas ut av leverantörer och genom försäljning av sakkunnig­tjänster. Service­avgiften, som baseras på kundernas upphandlingar, får uppgå till högst 1,50 procent. Den genomsnittliga service­avgiften 2024 var 0,83 procent (2023: 0,85 procent).

Skriva ut