Modellen för genomslagsbedömning fungerar
Effekten som nås genom offentlig upphandling kan bestå av sparade eurobelopp, nya värdeskapande innovationer, ökad kunskap, förbättrad produkt- eller tjänstekvalitet eller ökad hållbarhet. Att mäta och analysera sådana faktorer är inte helt enkelt. Modellen för bedömning av genomslagskraften, som vi utvecklade för några år sedan, har visat sig vara ett mycket användbart verktyg för att bedöma effekterna av konkurrensutsättningarna.
Vår bedömningsmodell har hittills varit en tvåstegsprocess som består av att vi sätter upp ett mål i början av upphandlingen och mäter resultaten efter att upphandlingen har avslutats. Under 2024 lades en tredje mätpunkt till i modellen, där en utvärdering i efterhand av avtalsperiodens genomslagskraft genomförs cirka ett år efter att upphandlingen avslutats. Hittills har modellen redan använts i 289 upphandlingar som vi har genomfört för våra kunder. Mer än 60 bedömningar i efterhand har redan genomförts.
Genomslagskraften bedöms också i minikonkurrensutsättningarna
Genomslagsbedömningen har också med viss anpassning tillämpats som en del av minikonkurrensutsättningarna. Syftet med minikonkurrensutsättningar är att införliva samma genomslagselement som vid upphandling av en konkurrensutsatt tjänst, men genom att inkludera effekterna av gemensam upphandling i processen. Det innebär att modellen för utvärdering av genomslagskraften är anpassad till vad som kännetecknar minikonkurrensutsättningarna.
Den första pilotutvärderingen av minikonkurrensutsättningens genomslagskraft var positiv. Pilotprojektet var en gemensam upphandling av städtjänster som vi visste att skulle ha stor potenial med tanke på genomslagskraften. Baserat på resultaten från pilotprojektet fortsatte vi att utveckla modellen under året, och nästa steg är att utvidga utvärderingen av genomslagskraften till att omfatta den gemensamma upphandlingen av cateringtjänster.
Intressant för dig
Hållbarhetsledning
”Hållbarhet är vårt trumfkort" är ett av huvudtemana i vår strategi.
Manual för kvalitetssäkring av hållbarheten färdigställdes
På uppdrag av finansministeriet tog vi fram en nationell manual för kvalitetssäkring av hållbarheten för offentliga upphandlingsenheter.
Ny etisk verksamhetsmodell för inhemska tjänsteupphandlingar
Under våren 2024 införde vi en ny avtalsbilaga om etisk verksamhetsmodell vid tjänsteupphandlingarna för gemensam upphandling.