Modellen för genomslags­bedömning fungerar

Effekten som nås genom offentlig upphandling kan bestå av sparade eurobelopp, nya värdeskapande innovationer, ökad kunskap, förbättrad produkt- eller tjänste­kvalitet eller ökad hållbarhet. Att mäta och analysera sådana faktorer är inte helt enkelt. Modellen för bedömning av genomslags­kraften, som vi utvecklade för några år sedan, har visat sig vara ett mycket användbart verktyg för att bedöma effekterna av konkurrens­utsättningarna.

Vår bedömnings­modell har hittills varit en tvåstegs­process som består av att vi sätter upp ett mål i början av upphandlingen och mäter resultaten efter att upphandlingen har avslutats. Under 2024 lades en tredje mätpunkt till i modellen, där en utvärdering i efterhand av avtals­periodens genomslags­kraft genomförs cirka ett år efter att upphandlingen avslutats. Hittills har modellen redan använts i 289 upphandlingar som vi har genomfört för våra kunder. Mer än 60 bedömningar i efterhand har redan genom­förts.

”Hittills har modellen redan använts i 289 upphandlingar som vi har genomfört för våra kunder.”

Genomslags­kraften bedöms också i minikonkurrens­utsättningarna

Genomslagsbedömningen har också med viss anpassning tillämpats som en del av mini­konkurrens­utsättningarna. Syftet med mini­konkurrens­utsättningar är att införliva samma genomslags­element som vid upphandling av en konkurrens­utsatt tjänst, men genom att inkludera effekterna av gemensam upphandling i processen. Det innebär att modellen för utvärdering av genomslags­kraften är anpassad till vad som känne­tecknar mini­konkurrens­utsättningarna.

Den första pilotutvärderingen av mini­konkurrens­utsättningens genomslags­kraft var positiv. Pilot­projektet var en gemensam upphandling av städtjänster som vi visste att skulle ha stor potenial med tanke på genomslags­kraften. Baserat på resultaten från pilot­projektet fortsatte vi att utveckla modellen under året, och nästa steg är att utvidga utvärderingen av genomslags­kraften till att omfatta den gemensamma upphandlingen av catering­tjänster.

Skriva ut

Intressant för dig

Hållbarhets­ledning

”Hållbarhet är vårt trumfkort" är ett av huvudtemana i vår strategi.

Läs artikeln

Manual för kvalitets­säkring av hållbarheten färdig­ställdes

På uppdrag av finansministeriet tog vi fram en nationell manual för kvalitetssäkring av hållbarheten för offentliga upphandlingsenheter.

Läs artikeln

Ny etisk verksamhets­modell för inhemska tjänste­upphandlingar

Under våren 2024 införde vi en ny avtalsbilaga om etisk verksamhetsmodell vid tjänsteupphandlingarna för gemensam upphandling.

Läs artikeln