Digitala tjänster utvecklades för att hjälpa kunderna
Under 2024 styrdes utvecklingen av våra digitala tjänster av tre huvudteman:
- utvecklingen av lättanvända tjänster
- tillhandahållande av en utmärkt digital serviceupplevelse
- förbättringen den interna effektiviteten.
Djärva experiment och utbyggnad av AI-användningen möjliggjorde de här aspekterna. Genom åtgärderna vill vi stödja målen i vår strategi och se till att våra kunder får bästa möjliga service.
Hos Hansel har vi redan i flera års tid använt olika AI-lösningar i ganska stor utsträckning, till exempel för analysändamål. Under 2024 var förväntningarna särskilt inriktade på de nya möjligheter som generativ AI erbjuder. Samtidigt som vi strävar efter att ge våra medarbetare moderna verktyg och ny kompetens har vi också infört nya riktade tjänster för våra kunder.
Den första som togs i produktion var den artificiella intelligensassistenten Hankintavälkky som lanserades i samband med Hilma-tjänsten (hankintailmoitukset.fi) och som åtminstone inofficiellt verkade vara den första tjänsten baserad på generativ artificiell intelligens som togs i produktion inom den offentliga sektorn i Finland. Syftet med AI-assistenten är att hjälpa sakkunniga inom offentlig upphandling med upphandlingsrelaterade frågor. Samtidigt stöder Hankintavälkky också Hilmas vision genom att erbjuda lättanvänd information om informationstjänster för offentlig upphandling. År 2024 var Hilma en tjänst som ägdes av finansministeriet och som utvecklades och underhålls av Hansel.
Efter lanseringen i augusti hade upphandlingsverktyget i genomsnitt 700 diskussioner per månad under resten av året och återkopplingen från användarna var i allmänhet mycket positiv. Baserat på diskussionerna och användarnas erfarenheter beslutade Hilmas styrgrupp att utöka informationsinnehållet i Hankintavälkky till ämnen som intresserar användarna. I den inledande fasen användes i Hankintavälkky endast innehållet i Handboken för offentlig upphandling som lärdes ut till AI. I framtiden kommer Hankintavälkky sannolikt också att minska trycket på Hilmas kundtjänst och rådgivning om offentlig upphandling.
Enklare upphandling
Ett av de viktigaste temana i Hansels strategi är satsningen på att de gemensamma upphandlingarna ska vara lätta att anlita. I kombination med vårt mål med en utmärkt digital serviceupplevelse har vi funderat mycket kring hur vi kan stöda våra kunder när de genomför avlastade konkurrensutsättningar inom gemensamma upphandlingar. Under 2024 byggde vi upp ett koncept för nätaffärsartad konkurrensutsättning under arbetsnamnet anbudskorg. Funktionen är avsedd att erbjuda fördefinierade produkt- och servicealternativ i Hansels anbudsverktyg Kisa-apuri som kunden enkelt kan välja till sin egen anbudskorg. Det blir lättare att definiera föremålet för upphandlingen och anbudsgivarens arbetsbörda minskar eftersom separata Excel-filer inte längre behövs.
Anbudskorgen planerar vi att införa i början av 2025 i två dynamiska upphandlingssystem (DPS): Datorer 2023–2027 och Laboratoriematerial, -kemikalier och utrustning 2023–2027. Vi samlar erfarenheter av anbudskorgen och kommer senare att införa den i andra gemensamma upphandlingar.
Intressant för dig
Mot en utmärkt serviceupplevelse
Nöjdheten hos kunder och leverantörer följer vi regelbundet upp hos Hansel.
Verkställande direktörens översikt
De stora besparingarna inom den offentliga förvaltningen 2024 återspeglades också i upphandlingsverksamheten.
Tillväxtstrategi Plus syftar till besparingar
Hansels styrelse förnyade tillväxtstrategin som lanserades 2023.