Verksamhet
Gemensamma upphandlingar var på stark frammarsch 2024 vilket påskyndade utvecklingen av vår verksamhet. Vi strävar efter att utöka användningen av våra tjänster i syfte att nå besparingar och vi genomförde ett flertal samarbetsprojekt med kunder och avtalsleverantörer.
Verkställande direktörens översikt
Regeringsprogrammet och EU-kommissionen har en mycket positiv inställning till gemensam upphandling. Centraliserad upphandling gör inte bara upphandlingarna förmånligare utan ökar också yrkeskunskapen och hållbarheten i upphandlingsverksamheten. Det anses också vara ett bättre alternativ till decentraliserad upphandling när det gäller att bekämpa korruption.
Nyckeltal
Flera av våra nyckeltal visade tillväxt under 2024. Det här stöder målet att uppnå besparingar genom effektivare offentlig upphandling. Serviceavgiftens andel återgick till den låga nivån för 2022 och leasingtjänster för utrustning blev en ny gemensam upphandling bland de tre främsta.
Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet
Hansels affärsverksamhet är indelad i tre områden: gemensam upphandling, konkurrensutsättningstjänster och utvecklingstjänster för upphandling. Den gemensamma upphandlingsenheten bidrar till produktiviteten i den offentliga förvaltningen, kvaliteten av den offentliga upphandlingen och likabehandling av leverantörer.
Tillväxtstrategi Plus syftar till besparingar
År 2024 innebar en nystart för Hansels verksamhet, då bolagets ägare ställde upp ett nytt tillväxtmål som kraftigare än tidigare motsvarar besparingsmålen i regeringsprogrammet. Genom att öka volymen av offentliga upphandlingar via Hansel kommer fördelarna med centraliserad upphandling att realiseras i form av besparingar.
Utvecklingen av gemensamma upphandlingar
Både antalet gemensamma upphandlingar och anlitandet av gemensamma upphandlingar ökade under 2024. En ny kategori för social- och hälsovårdstjänster inrättades för att tillgodose kundernas behov. Den första gemensamma upphandlingen i kategorin gällde boendetjänster för personer med funktionsnedsättning.
Vi utreder kostnadsbesparingarna i gemensamma upphandlingar
Vi genomförde ett utvecklingsprojekt för att uppskatta besparingarna i euro genom gemensam upphandling. Utgångspunkten har varit det så kallade alternativkostnadskonceptet, vi har försökt uppskatta de alternativa processkostnaderna och priserna för inköp som gjorts genom Hansels gemensamma upphandling jämfört med om våra kunder själva hade gjort samma inköp.
Compliance i fem år
Etiska principer är kopplade till allt vi gör och är en konkurrensfördel för oss och en integrerad del av vår företagskultur. Vårt compliance-team följer utvecklingen av lagstiftningen och samhällsdebatten, uppdaterar riktlinjer, ger stöd till personalen i olika frågor, utbildar sig och utbildar själv.
Mot en utmärkt serviceupplevelse
Hansels digitala tjänster har vuxit betydligt under de senaste åren. Vårt mål är att se till att de även i fortsättningen är så enkla och smidiga att använda som möjligt. I enlighet med vår strategi vill vi erbjuda den bästa digitala serviceupplevelsen i branschen.
Livligt samarbete i Norden och EU
Erfarenhetsutbytet mellan de europeiska centralerna för gemensam upphandling var livligt under 2024. Temana som diskuterades var bland annat beredskap, de många aspekterna av hållbarhet, olika upphandlingsförfaranden och behovet av besparingar inom offentliga förvaltningar i olika länder. Hansels sakkunskap lyftes också fram i flera av inläggen under seminarierna.
Live- och online-evenemang
Evenemangen som vi ordnar har traditionellt varit populära bland våra intressentgrupper och 2024 utgjorde inget undantag. Vi organiserade 65 evenemang med totalt över 6 000 anmälningar. Kontorslokaldagen, som ordnades som ett hybridevenemang, bjöd utöver anföranden på en rad givande möten. Intressanta ämnen inom upphandling behandlades också på fyra webbseminarier.