Compliance i fem år

Hansels compliance­funktion inrättades 2019. Allt sköttes väl också innan, men under 2019 blev arbetet med etik och verksamhet som uppfyller krav allt viktigare, mer systematiskt och organiserat. Vår compliance­funktion är nu inne på sitt femte år – vi anser att etiska principer i all vår verksamhet ger oss konkurrens­fördelar och är en integrerad del av vår verksamhets­kultur. De etiska principerna har beaktats i bland annat HR-riktlinjer, affärs­processer, finansiella rikt­linjer, förfarandena i samband med konkurrens­utsättningar och rutiner för att förhindra grå ekonomi.

Vårt compliance-team följer utvecklingen av lagstiftningen och samhälls­debatten, uppdaterar riktlinjer, ger stöd till personalen i olika frågor, utbildar sig och utbildar själv. Under hösten 2024 utbildades alla medarbetare i etiskt beteende i praktiska konflikt­situationer. Utbildningen omfattade ett fråge­formulär, en föreläsning av Nina Ratsula (Code of Conduct Company) och en panel­diskussion.

”Etiska principer är en konkurrens­fördel för oss och en integrerad del av vår verksamhets­kultur.”

Compliancefrågor lyftes också fram ur ett HR-perspektiv: utbildning gavs bland annat i psykosociala belastnings­faktorer och gemenskap. Dessutom uppdaterades rikt­linjerna för förebyggande av misshandel och tidiga insatser. Vi har också lagt till information om användningen av öppenhets­registret. Hansel registrerade sig i det öppenhets­register som upprätt­hålls av Statens revisions­verk och gjorde den första operativa anmälan våren 2024.

Vi deltog aktivt i olika evenemang, till exempel EU:s antikorruptions­nätverks nationella workshop, justitie­ministeriets evenemang om skydd av vissel­blåsare och seminariet på Antikorruptions­dagen. Vi presenterade våra efterlevnads­aktiviteter för Statens tjänste­manna­etiska delegation.

Vår kanal för rapportering av övergrepp fick inga rapporter om övergrepp under 2024. Compliance-teamet tog emellertid emot en anonym rapport som undersöktes och rapporterades till styrelsen.

Skriva ut

Intressant för dig

Mot en utmärkt service­upplevelse

Hos Hansel följer vi regelbundet upp kundernas och leverantörernas nöjdhet.

Läs artikeln

Modellen för genomslags­bedömning fungerar

Modellen för genomslagsbedömning har visat sig fungera väl och har kompletterats med en tredje fas.

Läs artikeln

Ny etisk verksamhets­modell för inhemska tjänste­upphandlingar

Under våren 2024 införde vi för gemensamma upphandlingar en ny avtalsbilaga under namnet Etisk verksamhetsmodell vid tjänsteupphandling.

Läs artikeln