Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet
Hansel är ett icke-vinstdrivande aktiebolag som har som mål att öka produktiviteten inom den offentliga förvaltningen genom effektiv upphandling. Hansels kunder är bland annat ministerier och underlydande ämbetsverk, kommuner, samkommuner, välfärdsområden, universitet och högskolor, Keva och församlingar samt offentliga inrättningar som staten eller en kommun har bestämmande inflytande över.
Hansel ägs av staten (65 procent) och Finlands Kommunförbund (35 procent). Bolagets roll och funktion som en gemensam upphandlingsenhet fastställs i lagstiftningen om offentlig upphandling, i lagen om Hansel Ab och i statens upphandlingsstrategi. Finansministeriet ansvarar för ägarstyrningen på statens vägnar.
Hansel finansierar sin verksamhet genom en serviceavgift för gemensamma upphandlingar som tas ut av leverantörer och försäljning av sakkunnigtjänster. Serviceavgiften, som baseras på kundernas upphandlingar, får uppgå till högst 1,50 procent. Den genomsnittliga serviceavgiften 2024 var 0,83 procent (2023: 0,85 procent).
Hansels egna upphandlngar uppgick 2024 till 5,6 miljoner euro. När det är möjligt använder sig bolaget av gemensam upphandling. Om inget lämpligt ramavtal eller dynamiskt inköpssystem finns att tillgå sker upphandling i enlighet med bolagets processer.
Skattemässigt fotavtryck
Organisation
Hansels organisation utgörs av en personal på 142 sakkunniga. Styrelsen väljs av bolagsstämman och ordförande är vicehäradshövding Antti Neimala, vice ordförande Hanna Tainio vice verkställande direktör för Finlands Kommunförbund, ledamöter är upphandlingschef Antti Laakso vid Aalto-universitetet, Hyvinge stads stadsdirektör Johanna Luukkonen och generaldirektören för Arbetshälsoinstitutet Antti Koivula. Därutöver har kategorichefen Minna Isoherranen som har närvaro- och yttranderätt, deltagit vid styrelsens sammanträden som personalrepresentant. Styrelseledamöterna ingår inte i bolagets verkställande ledning.
Styrelsen utser ledningsgruppen på förslag av verkställande direktören. Vid utgången av 2024 bestod ledningsgruppen av sex personer inklusive VD: verkställande direktör Anssi Pihkala (f. 1963), ekonomidirektör Kirsi Koivusaari (f. 1966), juridisk direktör Eija Kontuniemi (f. 1966), kundrelationsdirektör Maritta Mäkelä (f. 1965), kategorichef Susanna Närvänen f. 1963) och direktören för digitala tjänster Mikko Saavalainen (f. 1979).
Utnämningen av bolagets styrelse och ledningsgrupp styrs av principerna för statlig bolagsstyrning som bland annat säkerställer jämlikhet. Besluten fattas i enlighet med den finska aktiebolagslagen och Hansels bolagsordning. Bolagets kontor är beläget i Helsingfors, i Posthuset. Hansel har ingen verksamhet utomlands.
Hansels medlemskap i föreningar 2024:
- Finlands Näringsliv EK
- Finnish Business & Society, FIBS
- Helsingforsnejdens handelskammare
- Arbetsgivarna för servicebranscherna PALTA rf
- Procom viestinnän ammattilaiset ry
- Sisäiset tarkastajat ry
- Suomen liikematkayhdistys FBTA ry
- Suomen Markkinointiliitto ry
- Suomen osto- ja logistiikkayhdistys LOGY ry
Affärsverksamhet
Hansels affärsverksamhet är indelad i tre områden: gemensam upphandling, konkurrensutsättningstjänster och utvecklingstjänster för upphandling. Den gemensamma upphandlingsenheten bidrar till produktiviteten i den offentliga förvaltningen, kvaliteten av den offentliga upphandlingen och likabehandling av leverantörer. Hansels mål är att ordna konkurrensutsättningarna så att marknaden fungerar effektivt och konkurrens skapas. Affärsriskerna behandlas regelbundet av bolagets ledningsgrupp och styrelse.
Hansels affärsområden
Gemensamma upphandlingar
Med gemensam upphandling avses ramavtal och dynamiska upphandlingssystem som Hansels kunder kan anlita för att köpa produkter och tjänster. I gemensamma upphandlingsavtal kommer man överens om allmänna villkor, såsom föremålet för upphandlingen, priserna samt parternas ansvar och skyldigheter. Genom att tillämpa Hansels avtal kan kunden säkerställa att upphandlingen är laglig, trygga avtalsvillkoren och underlätta avtals- och leverantörshanteringen. Inför gemensamma upphandlingar kontrollerar Hansel leverantörernas lämplighet och följer också upp hur leverantören uppfyller sina avtalsenliga och sociala skyldigheter samt leverantörens betalningsförmåga under avtalsperioden.
Besparingar uppnås när produkter och tjänster upphandlas för tillräckligt stora inköpsvolymer för att tillgodose behoven hos så många kunder som möjligt. Gemensam upphandling ger betydande besparingar för offentliga förvaltningar, både när det gäller upphandlingspriser och processkostnader.
Konkurrensutsättningstjänster
Konkurrensutsättningstjänster är nödvändiga när det inte finns någon gemensam upphandling för upphandlingsföremålet. Hansels konsulter och jurister för konkurrensutsättning är specialiserade på offentlig upphandling, konkurrensutsättning och avtalsrätt. När kunden anlitar tjänsten kanhan eller hon vara säker på att upphandlingen sker enligt reglerna, med bästa möjliga avtalsvillkor och att det tas hänsyn till pris, kvalitet och ansvarsfrågor. Det frigör tid för kunden att ägna sig åt andra uppgifter, minskar riskerna för den upphandlande enheten och främjar utbytet av bästa praxis.
Utveckling av offentlig upphandling
Vår utvecklingstjänst syftar till att förbättra effektiviteten och resultatet i våra kunders upphandlingsverksamhet. Utvecklingscheferna har huvudrollen i kunduppdragen, men hela Hansels kompetens finns tillgänglig. Utvecklingstjänster kan vara relaterade till att lösa ett problem i en kunds upphandlingsfunktion, eller så kan de vara en omfattande analys, utveckling och förändringshantering av ledning, organisation eller genomförande av upphandlingar samt personalcoaching. Innehållet i utvecklingsuppdraget anpassas alltid efter kundens önskemål i varje enskilt fall och genomförs i nära samarbete.
Intressant för dig
Tillväxtstrategi Plus syftar till besparingar
Hansels styrelse förnyade tillväxtstrategin som lanserades 2023.
Utvecklingen av gemensamma upphandlingar
2024 var ett aktivare år än året innan med tanke på konkurrensutsättningen.