Utvecklingen av gemensamma upphandlingar

Med tanke på konkurrens­utsättningen var 2024 var ett aktivare år än året innan. 23 nya gemensamma upphandlings­avtal trädde i kraft (17 ramavtal, 5 dynamiska upphandlingssystem och 1 småupphandling). 495 avtal undertecknades med leverantörer och 324 ansökningar om att delta i dynamiska upphandlingssystem behandlades. Vi gjorde 215 avtalsändringar av olika slag.

Vid utgången av 2024 hade vi 75 ramavtal och 57 dynamiska upphandlingssystem att erbjuda våra kunder. Antalet småupphandlingar uppgick till 27. Vi hade 1 110 avtals­leverantörer av vilka de små- och medelstora företagens andel var 61 procent. Avtals­leverantörerna hade drygt 2 400 under­leverantörer.

Gemensamma upphandlingar är vanligtvis uppdelade i delar. I slutet av 2024 var andelen gemensamma upphandlingar av alla totala gemensamma upphandlingar per kundgrupp 38 procent, per intern konkurrens­utsättning 39 procent, per servicegrupp 10 procent och per region 4 procent. Andelen oindelade gemensamma upphandlingar var 9 procent.

Det kom in väl med anbud för konkurrens­utsättningar i ramavtal. År 2024 ökade det genomsnittliga antalet anbud till åtta. Det genomsnittliga antalet anbud i våra kunders upphandlingar inom ramavtal och dynamiska upphandlings­system låg på 3,7.

Ny kategori för inköp inom social- och hälsovården

I linje med vår tillväxtstrategi lanserade vi i början av 2023 ett strategiskt projekt för att bereda gemensamma upphandlingar inom sektorn för sociala- och hälsovårds­tjänster. Under 2024 inrättade vi en kategori för upphandling av sociala- och hälsovårds­tjänster, rekryterade en kategori­ansvarig och arbetade aktivt med olika välfärds­områden för att identifiera tjänste­behoven.

I augusti 2024 startade ett nytt dynamiskt upphandlings­system för sjukvårds­materiel och utrustning som Försörjnings­beredskaps­centralen under hösten använde för att upphandla sin beredskaps­reserv rescEU som finansieras av EU.

I december inleddes den första gemensamma upphandlingen av sociala- och hälsovårds­tjänster för boende­tjänster för personer med funktions­nedsättning. Under våren 2025 kommer de första inköpen genom den här gemensamma upphandlingen att genomföras.

Under 2025 kommer vi också att ta fram förhands­utredningar om nya upphandlingar av sociala- och hälsovårds­tjänster tillsammans med våra kunder.

Gemensamma upphandlingar enligt kategori

Tusen euro 2024 2023 2022 2021 2020
Kategori
Fordons- och logistik­tjänster 151 318 104 882 80 095 97 471 102 520
Sakkunnig­tjänster 216 591 198 369 151 800 127 634 143 459
Livsmedel och restaurang­tjänster 127 404 107 638 94 586 86 308 76 128
Energi 183 505 206 725 212 886 107 122 63 107
Personal- och hälsovårds­tjänster 152 351 145 180 113 777 90 690 73 435
IT-utrustning 132 330 146 653 112 903 90 937 89 826
Möbler och kontors­tjänster 97 095 108 888 86 375 84 006 60 214
Datorsals­tjänster och utrustning 52 209 44 237 34 184 45 361 60 997
Rese- och mötes­tjänster 80 028 78 550 59 437 20 477 25 313
Programvara 205 973 187 456 167 933 115 136 62 084
Renhållnings­tjänster och material 66 574 65 847 54 683 52 079 46 323
Ekonomi- och finansierings­tjänster 162 291 102 250 73 579 66 398 56 880
Data­kommunikation 50 834 59 174 47 754 34 811 25 714
Säkerhets­teknik och säkerhets­tjänster 39 311 36 820 33 280 33 112 29 969
Sammanlagt 1 717 815 1 592 670 1 323 273 1 051 541 915 970

 

Gemensamma upphandlingar, Top 15

Tusen euro 2024
Återförsäljning av Microsoft-licenser 196 224
IT-konsultering 163 233
Leasingtjänster för utrustning 122 614
Livsmedel och non food-produkter 116 088
Företags­hälsovårds­tjänster 115 414
El 96 203
Datorer 82 770
Bilar 59 755
Bränsle 59 636
Städtjänster 46 044
Läromedel 44 217
Tunga fordon 42 296
Fordonsleasing 38 891
Personaltjänster 35 798
Tallösningar 33 210
Övriga sammanlagt 465 421
Sammanlagt 1 717 815

Stöd för anlitande av gemensam upphandling

Under 2024 åter­speglades den livligare konkurrens­utsättningen för gemen­samma upphand­lingar också i verksam­heten som enheten för stöd till gemensamma upphand­lingar bedriver. Vi utvecklade en mer samman­hängande och effektivare metod för att involvera enhetens sak­kunniga i arbetet med att inrätta dynamiska upphandlings­system och ramavtal med mini­tävlingar. Syftet är att kontinuerligt förbättra användbar­heten och kund­orienteringen i de gemen­samma upphand­lingarna. Den nya processen visade sig fungera och vi deltog intensivt i inrättandet av fem gemensamma upphand­lingar under 2024.

För att underlätta anlitandet av gemensam upphand­ling genomförde vi också en hel del annat samarbete mellan olika enheter under året. Vi har bland annat omorganiserat dokumentationen för mini­tävlingarna i vår onlinetjänst och förenhetligat dokumentens visuella utseende och namngivnings­rutinerna.

Året var också ett mycket aktivt för kund­stödet. Vi kommenterade fler kunders minitävlings­dokument än föregående år och fick över 650 förfrågningar. Vi genomförde också 87 mini­tävlingar i samarbete med våra kunder. Under året har vi också deltagit i ett flertal kund­evenemang vilket har stärkt inter­aktionen och samarbetet med våra kunder.

Skriva ut

Intressant för dig

Vi utreder kostnads­besparingarna i gemensamma upphandlingar

Hansels uppdrag är att öka effektiviteten inom offentlig upphandling i Finland men att mäta effektiviteten är en utmaning.

Läs artikeln

Livligt samarbete i Norden och EU

I augusti 2024 höll Hansels styrelse ett möte i Köpenhamn och besökte den danska gemensamma upphandlingsenheten SKI.

Läs artikeln

Hansels upphandlings­kunskaper värde­sätts i rescEU-projekt

RescEU:s beredskapsreserver är EU-finansierade gemensamma strategiska reserver.

Läs artikeln